Het ontstaan van GPS
Het gehandicapten platform Schagen is ontstaan uit de platforms van de drie fusie gemeenten, te weten;
* Clienten participatie platform Harenkarspel, CPPH
* Gehandicapten platform Schagen, GPS
* Gehandicapten platform Zijpe, GPZ
De eerste fusie gesprekken zijn gestart op 26 september 2011 en kregen in 2012 een vervolg, er werd met de 9 afgevaardigden uit de drie platforms, maandelijks in goede harmonie overlegd, zo ontstond er een missie, een visie, een organisatie structuur en afspraken over de werkzaamheden. Na het bekend worden van de naam Schagen als de nieuwe naam, werd unaniem besloten de Stichting de naam het platform v.h. Schagen over te nemen en werd het Gehandicapten Platform Schagen. Daarna werd in de vergadering van 21 januari 2013 het dagelijks bestuur gekozen en daarmee was de fusie een feit en was GPS geboren. Op 16 September 2013 werd het GPS door wethouder B. Blonk, van de gemeente Schagen, officieel erkent.
Het GPS gaat er van uit dat voor ambtelijke ondersteuning incidenteel een beroep op de gemeente Schagen kan worden gedaan.
Het dagelijks bestuur bereidt de vergaderingen van het GPS voor. Op de vergaderingen worden actuele zaken besproken en taken verdeeld. Het dagelijks bestuur zal regelmatig overleggen met de portefeuillehouders van de gemeente Schagen, ambtenaren en andere instanties. Een en ander zonodig met ondersteuning van andere bestuursleden van GPS en / of deskundigen. Het dagelijks bestuur stelt werkgroepen in, die thematische onderdelen van het werkplan uitwerken. Stelt jaarlijks een werkplan en bijbehorende begroting op en legt jaarlijks, voor 1 April verantwoording af van activiteiten en besteding van middelen over het afgelopen jaar.
Samenstelling van het bestuur;
Het GPS kent de volgende deelnemers;
-personen met ervaringsdeskundigheid en affiniteit met mensen met een beperking
-vertegenwoordigers, medewerkers van organisaties van en voor mensen met een beperking
-vrijwillige medewerkers ter ondersteuning van activiteiten.
Het bestuur kan zich laten adviseren door instanties en organisaties die kunnen worden uitgenodigd als adviserend deelnemer.
Twee leden van het bestuur zijn onderdeel van het inclusiepanel Schagen waar aandachtspunten naar voren worden gebracht kunnen worden in het beleidsplan.
Bestuur;
Voorzitter; Marcel van Baar / Warmenhuizen
Secretaris; Arie Derksen / 't Zand
Penningmeester; Paul de Betue / Anna Paulowna
Lid; Bert Bruin / Schagerbrug
Lid; Marjan Doets / Oudesluis
Lid; Ernie Kroon / St. Maarten
Lid; Rien Dellebeke / Petten
Locale inclusie agenda Schagen 2024-2028
Project LIA 2024 t/m 2028
Wat is de Lokale Inclusie Agenda?
De eerste Lokale Inclusie Agenda van gemeente Schagen was actief in de jaren 2021 tot en met 2023. De tweede versie van de Lokale Inclusie Agenda geldt
voor de periode 2024-2028. Deze agenda is een uitvoeringsprogramma. In deze agenda staan concrete acties beschreven die bijdragen aan een inclusiever en
toegankelijker Schagen.
Een belangrijk uitgangspunt van deze agenda is het principe: "Niets over ons, zonder ons." Daarom zijn de acties in samenwerking met lokale ervaringsdeskundigen,
(maatschappelijke) organisaties en werkgevers tot stand gekomen. Hun input is waardevol geweest bij het beantwoorden van de vraag hoe de gemeente Schagen inclusiever kan worden. Alle acties in
deze agenda dragen bij aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen.
De agenda richt zich op acties die in de periode 2024-2028 worden uitgevoerd en zijn gericht op: de gemeente en haar inwoners of op de gemeentelijke interne
organisatie. Naast de concrete acties, wordt er ook ingezet op het verankeren van toegankelijkheid en inclusiviteit in projecten en beleid.
Zodra er beleid wordt herschreven, zorgt de gemeente Schagen ervoor dat toegankelijkheid en inclusiviteit structureel wordt meegenomen. Dit garandeert dat deze thema’s
steeds meer een vaste plek krijgen in zowel beleid als uitvoering.
De Lokale Inclusie Agenda 2024-2028 is een dynamisch document. Dit houdt in dat de gemeente Schagen de komende vier jaar continu in gesprek blijft met de samenleving.
Jaarlijks evalueert de gemeente Schagen de drie hoofdthema’s door te inventariseren wat goed gaat, wat beter kan en welke ervaringen inwoners en partners hebben.
In deze Lokale Inclusie Agenda staan drie thema’s centraal: anti-discriminatie, toegankelijkheid en inclusief werkgeverschap. De acties binnen deze agenda
zijn gezamenlijk bedacht met deelnemers uit diverse groepen, waaronder inwoners, ervaringsdeskundigen, maatschappelijke organisaties en werkgevers. Hoewel
de acties onder een van de drie thema’s zijn onderverdeeld, passen veel acties inhoudelijk bij meerdere thema’s.
Dit onderlinge verband benadrukt dat de thema’s elkaar versterken: zonder aandacht voor toegankelijkheid en anti-discriminatie is het moeilijk om een écht
inclusieve werkgever te zijn. Tegelijkertijd is het creëren van een toegankelijke gemeente een belangrijk onderdeel van het bestrijden van discriminatie.
Deze wederzijdse afhankelijkheid laat zien dat de thema’s samen bijdragen aan een groter doel: een toegankelijk en inclusief Schagen, waarin iedereen volwaardig
kan meedoen.
De LIA 2024–2028 is te downloaden bij de onderstaande link van de gemeente Schagen. Er is een volledige LIA 2024-2028 en een verkorte versie hiervan te vinden.
https://www.schagen.nl/lokale-inclusie-agenda.
Bron, gemeente Schagen.